Test: Pro-Ject T1 Pladespiller

Henter data...
Test: Pro-Ject T1 Pladespiller

Pro-Ject

Er der virkelig noget behov for at introducere Pro-Ject? Siden mærket blev stiftet i 1991 af Heinz Lichtenegger, skabte det østrigske firma sig et navn med sine pladespiller og hi-fi-elektronik. Derfor finder du et udvalg af effektforstærkere, DAC-forstærkere, lydstreamere og Bluetooth-modtagere sammen med en stor samling af pladespillertilbehør i Pro-Jects sortiment. En af Pro-Jects styrker er dens evne til at levere solide pladespillere, designet til at få det bedste ud af din vinylkollektion til en bred vifte af priser.

Pro-ject T1: Indpakning og Indhold

Pro-Ject T1 pladespilleren er lavet til at imødekomme behovene hos både vinylentusiaster og dem, der er nye i gamet. Der er antivibrationschassis, som sidder på tre fødder designet til at absorbere vibrationer.

I kassen finder du:

Pro-Ject T1

Drejebordets chassis

Glaspladen

Støvdækslet

En filtmåtte

Et bælte

En vægt

En unbrakonøgle

Pro-ject T1 - Indhold i kassen


Pladen og chassiset er begge indpakket i en pose. Den ene er beskyttet af en papkasse, den anden af to blokke polystyren. Når alt er ude af kassen, tager installationen overhovedet ingen tid, hvilket glæder nybegyndere og vinylentusiaster.

Du skal blot forsigtigt skubbe bæltet rundt om hjulet, der holdes på plads af motorskiven. Det er dog vigtigt at bemærke, at motorskiven er delt i to dele. Hvis du monterer bæltet omkring den øverste del, vil rotationshastigheden være 33 o / min. Den nederste del giver dig mulighed for at lytte til 45 omdrejninger pr. minut. Det er en skam, at pladen skal fjernes og bæltet flyttes fra den ene del af remskiven til den anden for at ændre rotationshastigheden. At tilføje en vælger til drejeskiven ville have gjort det endnu lettere at bruge. Pladespilleren leveres ikke med en brugermanual, men det er muligt at downloade en fra Pro-Jects hjemmeside.

Pro-Ject T1 pladespilleren er forindstillet, hvilket betyder, at pickup allerede er monteret, og at modvægten og tonearmen allerede er kalibreret. Bare for at være sikker, kontrollerede vi disse indstillinger ved hjælp af den medfølgende lineal og vores Elipson digitale vægt, et værktøj, som vi stærkt anbefaler at have ved hånden, når du skifter en pickup. Vi kan konstatere, at alt var korrekt kalibreret, og Project T1 er klar til brug. Pickup'en, der er monteret på 20 cm aluminium tonearm, er en Ortofon OM5E, mærkets entry level pickup, som du kan erstatte med en pickup af højere kvalitet, såsom Ortofon 2M Red.

Pro-ject T1: Tilslutning

Som en påmindelse har Pro-Ject T1-pladespilleren ikke en indbygget phono-forforstærker. Derfor er det nødvendigt at sætte det op med en RIAA-forforstærker eller at forbinde den til phono-indgangen til en forstærker med en forforstærker. Vi tilsluttede Pro-Ject-pladespilleren til en Pro-Ject Record Box E phono forforstærker ved hjælp af pladespillerens lavkapacitetsafskærmede kabel, og tilsluttede derefter forforstærkeren til Marantz M-CR612-netværksmodtagerens ekstra analoge indgang. Vi lyttede til dette system med Focal Chorus 706 V-højttalere, som blev placeret på NorStone Stylum 2-højttalerstativer for optimal afkobling og forbundet til forstærkeren ved hjælp af NorStone W250 Classic højttalerkabler.

En af Pro-Ject T1 pladespillerens charme er dens enkelhed. Hvis du leder efter en pladespiller, der giver dig mulighed for at opdage eller genopdage den enkle glæde ved at lytte til LP'er, er Pro-Ject T1 noget for dig. For at begynde afspilning skal du blot trykke på knappen på venstre side af pladespilleren for at starte tallerkenens rotation, placere tonearmen i begyndelsen af pladen, og sænk armen.

Bæltedrevet er glat og motoren er relativt stille. Selvom det kan høres, når

pickup'en stadig er i luften, er det ikke længere et problem, når pladen afspilles. Tonearmen er let og let at placere korrekt, hvilket er virkelig praktisk, når du leder efter et specifikt spor.

Pro-Ject T1: Lytning

Vi startede vores lytningssession med en original udgave af Black Sabbaths Sabotage, der blev udgivet i 1975. Pro-Ject T1 pladespiller gengav albummets organiske produktion temmelig pænt, selvom vi bemærkede en lille mangel på intensitet, især i de lavetoner. Vi kunne også have ønsket en bredere og dybere lydfase, men blot at skifte pickup ville løse dette problem. Alle instrumenterne var nøjagtigt placeret, og Ozzys stemme skiller sig ud fra resten. På “Symptom of the Universe” var den ikoniske guitarrif i introen energisk og detaljeret. Vi kunne høre den unikke struktur fra Tommy Iommis guitarlyd. Den eneste negative ting, vi var nødt til at leve med var med manglen på bas og energi, som er essentielle elementer for fuldt ud at nyde musikken fra Birmingham-bandet. Den bløde restitution af roligere passager med akustiske guitarer og trommer var imidlertid behagelig.

Vi havde en lignende oplevelse med en originalpresning af Blue Öyster Cult første album, der blev udgivet i 1972. Ved at øge afstanden mellem vores Focal Chorus 706-højttalere, var vi i stand til at nyde en lidt bredere lydscene. Den fremragende “Then Came the Last Days of May” blev gengivet med smuk klarhed, og den originale udgace af vores album tog os tilbage til de tidlige 70'ere med sin let knitrende og helt analoge produktion. En af de bedste overraskelser kom fra guitarsoloer, især dem i sangen “Cities on Flame with Rock and Roll”.

Vi skiftede derefter til nyere albums, så vi kunne teste Pro-Ject T1 pladespillerens ydelse med mere moderne produktioner. Vi startede med en reedition af albummet Ballbreaker af det australske band AC / DC. På grund af den manglende bas og stivhed, der blev mødt med de to første plader, var vi bekymrede for, at genoprettelsen af dette særlige album ville være hård og tør, men vi blev overrasket behageligt. Selvom lavmængderne og energien stadig manglede, nød vi den klarhed og detaljerede restitution, som Pro-Ject T1 tidligere havde demonstreret. Brian Johnsons unikke stemme ledsaget af Angus Youngs soloer og understøttet af den utrættelige rytmesektion sammensat af Malcolm Young, Cliff Williams og Phil Rudd, gav et ensartet resultat, som var underholdende at lytte til. For fuldt ud at ære AC / DCs højdrevne hardrock, forbundne vi REL Acoustics T-9i subwoofer, der var i vores værelse, til LFE-output på Marantz-netværksmodtageren. Kicktromlen og baslinerne kom til live, og lydstadiet fik dybde. Der er ingen tvivl om det, restitutionen drager stor fordel af tilføjelsen af en subwoofer.

Vi afsluttede vores anmeldelse med en plade, der blev udgivet i 2018: Eternal Return af det amerikanske band Wind Wind. Quatuors stil inkluderer stærkt mættede guitarer og en varm, fuld lyd, der understreger den nedre ende af lydspektret. Ved roret på dette album står producent Jack Endino, der er kendt for sin minimalistiske og organiske stil, typisk for Seattle-grungescenen i 90'erne. Endnu en gang var gennemsigtigheden i restitutionen, der leveres af indgangspladsen imponerende. De meget lavt afstemte guitarer var udfordrende for Pro-Ject T1, men det lykkedes stadig at gengive alt kompetent. Tilføjelsen af en subwoofer var en klar forbedring, og da vi deaktiverede den, var det tydeligt, at fans af basrig musik ville synes, at restitutionen var for snæver efter deres smag.

Pro-Ject T1 sammenlignet med...

Pro-Ject Debut Carbon Reference

Et lignende design, men forskellig ydelse. Pro-Ject Debut Carbon drejeskiven leveres med en Ortofon 2M-rød patron, der allerede er monteret på kulstoftonearmen. Når kalibreringen er udført, giver Debut Carbon en restitution, der er meget mere livlig og åben end Pro-Ject T1-pladespilleren. Selvom Debut Carbon er den bedste af de to, når det kommer til musikalsk ydeevne, er Pro-Ject T1 pladespilleren mere overkommelig og har fordelen ved at være kalibreret fra fabrikken.

Audio-Technica AT-LP3

Audio-Technica AT-LP3 drejeskiven er en automatisk model, der har fordelen ved at have en hastighedsvælger og en integreret phono-forforstærker, hvilket betyder, at den kan forbindes direkte til hjælpeindgangen til en hi-fi-forstærker . Pro-Ject T1's byggekvalitet er imidlertid helt klart overlegen og giver en mere gennemsigtig og naturlig lytteoplevelse. Audio-Technica kommer på toppen for funktioner, men Pro-Ject T1 er vinderen, når det kommer til at bygge kvalitet og musikalsk ydeevne.

Pro-Ject T1: Testkonklusion

Først og fremmest er Pro-Ject T1 pladespilleren designet til dem, der ønsker at tage deres første skridt ind i vinylverdenen uden at bruge en formue eller købe en ”all-plastic” enhed. Det østrigske mærke kender sine ting og ønsker helt klart at give en overbevisende, enkel og overkommelig indledende pladespiller med potentiale for forbedring. Pro-Ject T1 foregiver ikke at være på samme niveau som mærkets førende modeller og giver en mere end tilfredsstillende ydelse i denne prisklasse.

Pro-Ject T1 er let at installere og bruge og giver en solid base, der let kan forbedres. Ved at udskifte filtmåtten med en kork, udveksle patronen med en overlegen model med tiden og forbedre phono-forforstærkeren, for eksempel, vil du kunne nyde et mere effektivt system med hvert trin. Pro-Ject T1 drejeskiven er ideel til at opdage eller genopdage følelsen af at virkelig lytte til en plade og garanterer mange timers musikalsk nydelse. Vi anbefaler især denne model, hvis du vil opdage vinyl for første gang uden at investere et betydeligt beløb.

Plussiden

Nem opsætning

Pre-installeret og indstillet pickup

Nem at bruge

Klarhed i lyden

Minussiden

Mangler knap til skifte af hastighed

Mangler lidt i den dybe ende af lyden


Testen er oversat fra Fransk. Udført og udgivet af blog.son-video.com

Comments
Leave your comment
Your email address will not be published
Powered by Amasty Magento 2 Blog Extension